Sonus colorum – kolory dźwięku: wiolonczela

Chór Polskiego Radia – Lusławice zaprasza na wyjątkowy koncert SONUS COLORUM: WIOLONCZELA, który zainauguruje nowy cykl wydarzeń łączących brzmienie chóru z instrumentami solowymi. Każdy z serii koncertów ukazywał będzie niezwykłe kolory dźwięków pojawiające się między ludzkim głosem, a jego instrumentalnym dopełnieniem.

Pierwsze wydarzenie odbędzie się w nowoczesnych przestrzeniach Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, gdzie wyjątkowa akustyka i industrialny charakter stworzą idealne tło dla koncertu. To połączenie sztuki dźwięku i historii miejsca pozwoli słuchaczom doświadczyć muzyki w zupełnie nowym wymiarze.

Bohaterem najbliższego wydarzenia jest wiolonczela ze swoją bogatą paletą barw od melancholijnej, przez dramatyczną, po przejmującą głębię. Na program koncertu składają się kompozycje twórców współczesnych, których język muzyczny porusza uniwersalne tematy: duchowość, żal, nadzieję i ukojenie. Ēriks Ešenvalds w „In Paradisum” kreuje medytacyjną wizję wieczności, pełną świetlistej harmonii i delikatnych współbrzmień. To kompozycja, która niesie ze sobą głębokie doświadczenie niebiańskiego piękna. W „Miserere” belgijskiego twórcy Rudiego Tasa solo wiolonczeli wyłania się z klastera wokalnego. Ogromna różnorodność technik gry w wirtuozowskiej partii instrumentu łączy się z bardziej introwertyczną partią chóralną. Kompozytor zestawia w „Miserere” sakralną tradycję z nowoczesną wrażliwością. Kim Arnesen w „Even When He Is Silent” podejmuje temat nadziei w najciemniejszych chwilach życia. Tekst utworu to znalezione po II wojnie światowej przejmujące słowa napisane przez więźnia na jednej ze ścian obozu koncentracyjnego. Przesłanie kompozycji mówi, że nawet jeśli odebrano ci wolność i ludzi, których kochasz, nikt nie może odebrać ci wiary ani nadziei. „Lament” Josepha Twista to intymna, przepełniona smutkiem i czułością opowieść o stracie. Tekst zaczerpnięty z XVII-wiecznego oratorium Carissimiego wyraża udrękę. Obietnica Jephte – poświęcić pierwszą rzecz, na którą spojrzy, jeśli wróci zwycięsko z wojny – zostaje spełniona, mimo że była to jego jedyna córka. „Passage Through the Spheres” Kali Malone to dzieło minimalistyczne, ale pełne głębi – jak powolny oddech, który prowadzi słuchacza przez niewidzialne sfery świata dźwięku. Oszczędność środków nie oznacza jednak redukcji sfery emocjonalnej. Zdolność harmoniczna kompozytorki utrzymuje przestrzeń sacrum i profanum w stanie idealnej równowagi.

„Żaden inny instrument nie charakteryzuje się tak ścisłym związkiem między tonem i ekspresją, melancholią i uczuciem szczęścia, jak wiolonczela” stwierdził wybitny wirtuoz tego instrumentu, Jan Vogler. Chór Polskiego Radia – Lusławice zaprasza na koncert, w którym głos staje się barwą, a muzyka maluje emocje.

 

Wykonawcy:

Marcin Mączyński – wiolonczela

Elzbieta Gromada – altówka

Chór Polskiego Radia – Lusławice

Dawid Ber – dyrygent

 

Program:

Ēriks Ešenvalds In Paradisum (2012)

Rudi Tas Miserere (1999)

Kim Arnesen Even When He Is Silent (2011)

Jan Sebastian Bach Suita wiolonczelowa BWV 1008 nr 2 (1717-1723) cz. 4 Sarabande

Joseph Twist Lament (2006)

Kali Malone Passage Through the Spheres (2024)

Bent Lorentzen Nordic Stabat Mater (2000) cz. 3 Eia Mater fons amoris

 

Koncert współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.

 

Organizatorzy:

Chór Polskiego Radia – Lusławice

Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach

Stowarzyszenie Akademia imienia Krzysztof Pendereckiego Międzynarodowe Centrum Muzyki

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

Polskie Radio, Program Drugi

 

Partner ECM KP:

Volvo Wadowscy

Muzeum Lotnictwa Polskiego

Newsletter Chóru Polskiego Radia