NAVIGATIO ARS – Muzyka i poezja
23.09.2022, godz. 18:30
Dom Kultury Kolejarza, Kraków
Róże i Królowa, czyli w kręgu XX-wiecznej pieśni
W wykonaniu Chóru Polskiego Radia usłyszymy nastrojowe pieśni kompozytorów XX-wiecznych, ale i tych tworzących współcześnie. Do tych drugich należy amerykański kompozytor Morten Lauridsen (rocznik 1943), który w wyniku fascynacji poezją Rainera Marii Rilkego skomponował cykl Les Chansons des Roses, oparty na francuskojęzycznych wierszach austriackiego poety. Jako pierwsza powstała nastrojowa pieśń o róży Dirait-on na chór i fortepian, nawiązująca do popularnych chansons uwiecznionych przez Edith Piaf. Dobre przyjęcie pieśni skłoniło kompozytora do wybrania jeszcze czterech innych wierszy Rilkego poświęconych tym pięknym kwiatom. Cykl tworzą niezwykle subtelne i utrzymane w jasnych barwach pieśni En une seule fleur, Contre qui, rose; De ton rêve trop plein, La rose complete oraz wspomniana Dirait-on.
Tworzący na przełomie XIX i XX wieku angielski kompozytor Ralph Vaughan Williams, autor słynnego poematu na skrzypce i orkiestrę The Lark Ascending (Skowronek wzlatujący), w swej twórczości inspirował się z jednej strony muzyką epoki Tudorów, z drugiej zaś angielską pieśnią ludową. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że Williams był uczniem Maurice’a Ravela. Trzy pieśni do słów Williama Szekspira z 1951 roku przeznaczone są na chór mieszany a cappella. Full Fathom Five i The Cloud-Capp’d Towers wykorzystują teksty z Burzy, zaś ostatnia pieśń – Over Hill, Over Dale, tekst ze Snu nocy letniej. W skomponowanej dwa lata później, niezwykle eterycznej pieśni Silence and Music Williams sięgnął po wiersz swojej świeżo poślubionej żony Ursuli Wood. Kompozycja powstała dla królowej Elżbiety II, jako jeden z dziecięciu utworów stworzonych przez kompozytorów i poetów w hołdzie nowej władczyni, koronowanej 3 czerwca 1953 roku w opactwie Westminster. Warto przypomnieć, że w 2022 roku brytyjska monarchini rozpoczęła obchody Platynowego Jubileuszu, z okazji 70 lat panowania.
Do francuskich wierszy Rilkego muzykę napisał także przedstawiciel nurtu neoklasycznego – Paul Hindemith. Sześć pieśni jego autorstwa, z 1939 roku, przeznaczonych jest na chór mieszany a cappella.
Program wieńczy cykl Trzech pieśni Maurice’a Ravela, skomponowanych w odpowiedzi na wybuch I wojny światowej. Kompozytor rozpoczął pracę nad cyklem w grudniu 1914 roku, a dwa lata później dzieło wydano drukiem. Pieśni do własnych tekstów Ravela nawiązują do tradycji XVI-wiecznych francuskich chansons.
Program:
Morten Lauridsen Les chansons des roses
Ralph Vaughan Williams Silence and music, Three Shakespeare Songs
Paul Hindemith Six chansons
Maurice Ravel Trois chansons
Wykonawcy:
Krzysztof Barczewski – recytacja
Andrzej Zawisza – fortepian
Chór Polskiego Radia
Maria Piotrowska-Bogalecka – dyrygent
Bilety:
W cenie 20/10 zł dostępne w sprzedaży internetowej na stronie www.bilety24.pl i na godzinę przed koncertem
Koncert Chóru Polskiego Radia został zrealizowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.